Design

Domein

Op de domeinpagina Design worden onder meer de toekomstgerichte en probleemoplossende capaciteit van designers en trends zoals bio-design en AI behandeld. Andere thema’s die voorbijkomen zijn social design en duurzaamheid. Het domein Design omvat een verscheidenheid aan disciplines: van illustratie, grafische en ruimtelijke vormgeving tot productontwerp en mode.

Samenvatting

De veelzijdigheid en grenzeloosheid van design maken het een buitengewoon dynamisch domein. Designers zijn bij uitstek voorwaartse denkers en hebben een groot organisatievermogen. Ze zijn oplossingsgericht en helpen bij het aankaarten van urgente maatschappelijke problemen. Designers ontwerpen dan ook vaak voor systeemverandering. Voorbeelden die worden besproken zijn social design & design thinking, bio-design en duurzame oplossingen, maar ook de terugkeer van ambacht. Het werkveld van designers verbreedt, en cross-overs tussen design en andere sectoren vinden vaker plaats.

AI is steeds sterker aanwezig in de design sector. Er worden kritische vragen bij gesteld, maar er wordt ook toegevoegde waarde gesignaleerd. Fair pay is en blijft een belangrijk punt van aandacht voor de ontwerpsector.

Inleiding en kerncijfers

Design is een veelzijdig domein en kent allerlei tussenvormen en overlappingen met andere sectoren – zowel binnen als buiten het culturele veld. Een strikte afbakening van het domein Design in de Cultuurmonitor is daarom onmogelijk dan wel onwenselijk, blijkt uit gesprekken met de sector en eigen onderzoek naar beschikbare data.

Tegelijkertijd maakt design beleidsmatig deel uit van de bredere ontwerpsector, waar ook architectuur en digitale cultuur onder vallen, en van de culturele en creatieve industrie. De Cultuurmonitor volgt deze indeling. Op basis van de gevoerde gesprekken is daarnaast gekozen voor de term ‘design’ in plaats van ‘vormgeving’, omdat ‘design’ een breder begrip is waar alle ontwikkelingen binnen het veld mee gevat kunnen worden. Gebruik van de term ‘design’ komt een meer fluïde benadering van het domein dan ook ten goede.

Onderstaande visualisaties bevatten data over het aantal banen in design als culturele deelsector, het aantal designers in de gehele arbeidsmarkt, de subsidies voor vormgeving vanuit het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en de verdeling van subsidies van het Stimuleringsfonds per discipline. Via de tabbladen boven elke figuur kan gewisseld worden tussen de verschillende grafieken.

Arbeidsmarkt

n

Bron: CBS en Monitor Creatieve Industrie

Subsidies Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

Bron: Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

De Branchevereniging Nederlandse Ontwerpers (BNO) ondervraagt jaarlijks haar leden en publiceert de resultaten in de BNO Branchemonitor. Deze vragenlijst wordt elk jaar ingevuld door een wisselend en klein aantal van de leden van BNO, waardoor de cijfers een niet volledig betrouwbare trendlijn kunnen schetsen en dus met voorzichtigheid benaderd moeten worden. Toch is de BNO Branchemonitor het instrument dat het meest langlopende, gedetailleerde en toegespitste inzicht geeft in de designsector.

BNO: leden en omzet

Bron: BNO Branchemonitor

BNO: uurtarieven

Bron: BNO Branchemonitor

De BNO Branchemonitor laat zien dat de designsector het niet slecht heeft gedaan in de coronajaren: de gemiddelde omzet nam maar matig af en 50 procent van de zzp’ers hoefde geen gebruik te maken van de coronasteunpakketten die door de overheid beschikbaar waren gesteld (Branchemonitor 2022, Branchemonitor 2023). In 2022 was er een hoge inflatie door onder andere de energiecrisis, maar die inflatie werd in beperkte mate op de uurtarieven doorberekend (Branchemonitor 2024).

Wat willen we verder weten over het domein Design?

De veelzijdigheid en grenzeloosheid van design maken het een buitengewoon dynamisch domein, wat het voor de Cultuurmonitor bemoeilijkt om vergelijkbare en eenduidige cijfers te ontsluiten. Zo zijn de huidige cijfers over de arbeidsmarkt – afkomstig van de Monitor Creatieve Industrie en het CBS – niet verenigbaar vanwege de verschillende reikwijdten en datacategorieën. Om een sluitend beeld van bijvoorbeeld de arbeidsmarkt van de designsector te kunnen schetsen zouden eenduidige cijfers nodig zijn, die zich bovendien uitstrekken over de andere sectoren waarin design actief is – denk aan de handel, industrie en zorg.

Uit de gevoerde gesprekken blijkt daarnaast dat de infrastructuur voor het designveld op bepaalde aspecten gebrekkig is: zo zijn er weinig presentatieplekken of instellingen voor design, en is er onvoldoende aansluiting tussen opdrachtgevers en designers.

Meer weten over het domein Design?

Bekijk meer data over het domein Design in het Dashboard van de Cultuurmonitor.

Meer literatuur over het domein Design is te vinden in de Kennisbank van de Boekmanstichting.

Vorige edities van de tekst op deze domeinpagina kunnen hier gevonden worden:
2021
2022

Literatuur

Afdeling / Buitengewone Zaken (z.j.) ‘Wat is social design?’. Op: www.afdelingbuitengewonezaken.nl, z.d.

Arnoldus, M., L. Jongmans en N. van de Rhee (2022) Tariefopbouw: beloningspositie ontwerpers. Amsterdam: Platform ACCT.

CBS (2021) ‘Kunstenaars en werkenden in overige creatieve beroepen, 2017/2019‘. Op: www.cbs.nl, 7 juni.

Dd Yearbook (2023) ‘A(I) Creative Revolution: 14 perspectives’. In: Dutch Designers Yearbook ’23-’24, 48.

Dijksterhuis, E. (2020) ‘Free your mind & your ass will follow’. Op: www.bno.nl, 6 augustus.

Dutch Design Foundation (2023) Publieksjaarverslag 2023. Op: www.dutchdesignfoundation.com Amsterdam: BNO.

Lange, P. de (2021) ‘Nederlanders eten van alle Europeanen de meeste vleesvervangers’. Op: www.volkskrant.nl, 10 mei. 

Manshanden, W. en P. Rutten (2023) Waarde van beeld, beeld van waarde: De economische waarde van beeld in Nederland. Haarlem en Rotterdam: Federatie van Beeldrechten.

Meulen, K. van der (2021) ‘“Creatie en design kunnen maatschappelijke vraagstukken helpen oplossen”: de rol van de creatieve sector bij verduurzaming’. In: Boekman, jrg. 33, nr. 127, p. 16-20. 

Raad voor Cultuur (2018) Ontwerp voor de toekomst: pleidooi voor creatieve reflectie op maatschappelijke vraagstukken. Den Haag: Raad voor Cultuur.

Raad voor Cultuur (2023) ‘Raad voor Cultuur zet ontwerpkracht in voor vernieuwing cultuurbestel’. Op: www.raadvoorcultuur.nl, 15 maart.

Rutten, P. et al. (2019) Monitor Creatieve Industrie 2019: Nederland, top-10 steden, creatieve bedrijven en beroepen. Hilversum: Stichting Media Perspectives. 

Rutten, P. et al. (2022) Monitor Creatieve Industrie 2021: Nederland, Top-10 steden, Gevolgen van COVID-19. Hilversum: Stichting Media Perspectives. 

Rutten, P., W. Manshanden en F. Visser (2023) Monitor Creatieve Industrie 2023: Nederland, top-15 steden creatieve industrie en ICT, bedrijven, beroepen en zzp’ers. Hilversum: Stichting Media Perspectives.

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (2023) ‘Eigentijds gebruik van ambachten – 9 projecten geselecteerd’. Op: www.stimuleringsfonds.nl, 23 februari.

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (2021) ‘Regeling vormgeving’. Op: www.stimuleringsfonds.nl.

What Design Can Do Live (2024) Aantekeningen uit break-out sessie: ‘AI and designers; friends, enemies, frenemies?’. Evenement in Muziekgebouw aan het IJ, 5 juli.

Verantwoording tekst en beeld

Redactie: Een eerdere versie van deze pagina werd geschreven door Sabine Zwart en Maxime van Haeren.

Gesprekspartners: In 2023 en in 2021 hebben we verschillende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina.

Beeld: Kunstwerk van Tomas Libertiny in tentoonstelling Design by Nature in Museum de Fundatie / Fotografie: Lisa Maatjens.

Feedback gezocht!

Wat vind jij van de Cultuurmonitor? We horen graag wat je ervaring is. Help ons door een korte enquête in te vullen. Alvast bedankt!

Liever later invullen? De link naar deze enquête vind je ook terug op onze homepage.

Naar de enquête