Inleiding en kerncijfers
De Nederlandse muziekindustrie bestaat uit verschillende subdomeinen, die vaak worden opgedeeld in genres. Van populaire muziek zoals hiphop en Electronic Dance Music (EDM), tot klassieke muziek en jazz: er is een hoeveelheid aan makers, organisaties, podia, evenementen en anderen betrokken bij ieder genre. Niet voor al deze subsectoren is evenveel aandacht en erkenning binnen de muzieksector en binnen cultuurbeleid, denk bijvoorbeeld aan hiphop (Raad voor Cultuur 2024, Vrieze 2023a, UNESCO 2024) en jazz (Kamer 2023). Populaire muziek wordt vaak niet gesubsidieerd door het rijk (slechts 2 procent van de uitvoeringen), terwijl klassieke muziek en opera (respectievelijk 23 en 81 procent van de uitvoeringen) vaak wel kunnen rekenen op rijkssubsidies (Siebe Weide Advies 2023). Hoewel over deze variatie in erkenning een groter bewustzijn lijkt te ontstaan binnen cultuurbeleid (zie Raad voor Cultuur 2024), is er nog een lange weg te gaan. Daarnaast zijn er ook niet altijd voldoende data beschikbaar om conclusies over ontwikkelingen per genre te trekken. Voor de popmuzieksector is bijvoorbeeld jaarlijks alleen genre-overstijgende data beschikbaar, en voor jazz en klassieke muziek wordt slechts incidenteel data verzameld.
Ondanks verschillen tussen muziekgenres, kan de omvangrijke muziekindustrie worden opgedeeld in drie onderdelen: 1) de opname-industrie (het opnemen en verspreiden van muziek in fysieke en digitale vorm), 2) de licentie-industrie (muziekrechten en royalty’s) en 3) de livemuziekindustrie (Wikström 2014). De afgelopen decennia heeft de opkomst van het internet bijgedragen aan grote veranderingen binnen en tussen deze drie onderdelen. Waar de opname-industrie, inclusief fysieke geluidsdragers zoals CD’s en vinyl, eerst van groot belang was als inkomstenbron, ligt de nadruk nu veel meer op streaming en livemuziek (Everts 2023, NVPI 2023). Onderstaande visualisatie met cijfers van de Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) laat zien dat de inkomsten uit streaming in Nederland toenemen, terwijl de totale inkomsten uit fysieke geluiddragers gedaald zijn. Hoewel streaming nog steeds de grootste inkomstenbron is, neemt de populariteit van vinyl de afgelopen jaren licht toe. De veranderingen in inkomstenbronnen hebben ook grote gevolgen gehad voor de licentie-industrie. Zo spelen er al jaren discussies over hoe inkomsten uit streaming verdeeld zouden moeten worden tussen muziekplatforms (zoals Spotify) en rechthebbenden, zoals platenmaatschappijen, musici en muziekuitgevers (voor een uitgebreide uitleg zie Hesmondhalgh 2020). Deze discussies zijn met name relevant als we bekijken waar inkomsten binnen de muziekindustrie vandaan komen: zo zijn de inkomsten uit de fysieke en digitale muziekmarkt en die uit auteursrechten bijna even groot in 2021 (254 miljoen en 239 miljoen respectievelijk).
Omzet en inkomsten muziekindustrie
Bron: Omzet muziekindustrie NVPI; Inkomsten uit auteursrechten Buma/Stemra & Sena (bewerking Boekmanstichting)
Hoewel livemuziek een steeds belangrijker onderdeel is geworden van de muzieksector als geheel, zijn de ontwikkelingen in voorstellingen en bezoeken lastig volledig in kaart te brengen door het ontbreken van data over livemuziek op niet-professionele podia, muziekfestivals en clubavonden. Wel zien we dat het totale bezoek aan muziekvoorstellingen in professionele podia van 2005 tot 2019 een geleidelijke stijging kent, en ook na de dip van de coronajaren lijkt deze trend in 2022 door te zetten. Waar er in 2005 nog ongeveer 7,5 miljoen bezoeken aan muziekvoorstellingen plaatsvonden, zijn dat er in 2022 in totaal 9,5 miljoen. Ook het aantal voorstellingen groeit: waren dat er in 2005 17.697, in 2022 zijn ze toegenomen naar 20.138 (CBS, 2023). Met name popmuziek is populair: in 2022 vonden er bijna 7,9 miljoen bezoeken aan voorstellingen binnen dit subdomein plaats. Hoewel het aantal bezoeken voor popmuziek binnen professionele podia bijna weer op het niveau van voor de sluitingen tijdens corona zit, blijft dit voor klassieke muziek in 2022 nog enigszins achter. Het aantal voorstellingen dat wordt georganiseerd binnen klassieke muziek stijgt in 2022 licht boven het niveau van 2019 uit, maar er zijn in 2022 nog 185.000 minder bezoeken geregistreerd binnen dit genre dan in 2019 (Ibid.).
Voorstellingen professionele podia
Bron: CBS 2021 2022 2023a 2023b
Bezoek professionele podia
Bron: CBS 2021 2022 2023a 2023b
Festivals zijn een steeds belangrijkere locatie voor livemuziek. Sinds de eeuwwisseling wordt er dan ook gesproken over de ‘festivalisering’ van livemuziek, een term die het toenemende belang van festivals in de livemuziekindustrie benadrukt (Mulder et al. 2020). Verschillende onderzoeken voor de Nederlandse context laten ook zien dat er een groei is in
Een andere belangrijke locatie voor livemuziek zijn nachtclubs. Hoewel er weinig data beschikbaar zijn over nachtclubs, liet eerder onderzoek zien dat het aantal nachtclubs tussen 2008 en 2017 in Nederland bijna gehalveerd zou zijn: van 312 clubs in 2008 naar 174 clubs in 2017 (Van Spronsen & Partners 2017). Poppodia spelen bovendien ook een belangrijke rol in het nachtleven, aangezien hier ook veel clubavonden worden georganiseerd. In 2022 organiseerden 54 van de 60 professionele poppodia die aangesloten waren bij de VNPF in totaal 2138 clubavonden in eigen gebouw (Dee et al. 2022). Ondanks deze cijfers zijn weinig data beschikbaar en is die bovendien gefragmenteerd. Ook blijft het de vraag hoe clubs in verschillende rapporten worden gedefinieerd: waar Van Spronsen & Partners slechts 33 nachtclubs tellen in Noord-Holland in 2017, laat onderzoek van Koren (2023) zien dat Amsterdam vlak voor de coronacrisis maar liefst 58 nachtclubs telde. Koren definieerde een nachtclub als een locatie of podium met een dansvloer en een DJ die wekelijks clubnachten organiseert, voornamelijk na middernacht.
Trends en ontwikkelingen
Talentontwikkeling en professionalisering in een veranderende industrie
Talentontwikkeling en professionalisering vormen een belangrijke basis voor een weerbare sector. In officiële onderwijsinstellingen, waaronder hogescholen, wordt steeds meer aandacht besteed aan competenties die nodig zijn in een continue veranderende muziekindustrie. Everts (2023) liet bijvoorbeeld zien dat populaire muziekprogramma’s op hogescholen jonge muzikanten helpen door ze de kans te geven relevante competenties aan te leren, een netwerk op te bouwen en strategieën aan te leren om met de onzekerheid binnen de industrie om te kunnen gaan. In Nederland zijn er tien hogescholen die vakopleidingen aanbieden rondom muziek. Dit gaat om opleidingen tot muzikant, zoals conservatoria en muziekacademies, maar ook om opleidingen tot muziekdocent, -producent of -therapeut. In onderstaande visualisatie is te zien dat het totaal aantal inschrijvingen aan deze opleidingen is toegenomen van 5780 studenten in 2018 tot 5999 studenten in 2023. 6 van de 10 hogescholen bevinden zich in het Westen van Nederland: het aantal inschrijvingen is daar, met name in Noord- en Zuid-Holland, dan ook structureel het hoogst. Ook vanuit andere professionele organisaties is er aandacht voor talentontwikkeling. Zo organiseerde het Concertgebouworkest in Amsterdam tussen 2019 en 2022 jaarlijks een summer school voor hun jeugdorkest ‘Young’, waarin jaarlijks meer dan 70 jonge muzikanten vanuit heel Europa samenkwamen om te werken aan hun muzikale, sociale en persoonlijke vaardigheden (Trienekens et al. 2022).
Aantal inschrijvingen hogescholen naar regio
Dit figuur geeft het aantal inschrijvingen bij muziekopleidingen op hogescholen naar regio weer.
Bron: Vereniging Hogescholen 2024 (Bewerking Boekmanstichting)
Er zijn echter ook andere mogelijkheden met betrekking tot muziekeducatie. Zoals in de Onderzoeks- & Innovatieagenda voor de Popmuzieksector (Zwaan et al. 2023) wordt benadrukt spelen kleine podia, oefenruimten en begeleiding op lokaal niveau een belangrijke rol in talentontwikkeling voor muzikanten. Zij zijn immers een eerste aanspreekpunt in het kennismaken met muziek en het verder ontwikkelen van vaardigheden. De situatie van muziekeducatie op dit niveau is echter zorgwekkend. Zo blijkt dat steeds meer muziekscholen en bredere kunsteducatiecentra de deuren moeten sluiten als gevolg van cultuurbezuinigingen (van Santen 2023). Ook maken verschillende organisaties en individuen zich zorgen over de internationalisering van het muziekonderwijs in bredere zin (Beroepsverenigingenmuziek 2023). Hier tegenover staat dat onderzoek naar muziekonderwijs in Fryslân, Groningen, Drenthe, Overijssel, Gelderland en Flevoland concludeert dat er geen sprake is van een ‘kaalslag’: integendeel, er zijn nog steeds veel muziekscholen in deze provincies te vinden (Kruis et al. 2023). Hoewel er van een kaalslag volgens dit rapport dus nog geen sprake is, sluit het een afname van het aantal muziekscholen niet uit: daarvoor zijn metingen over verschillende jaren nodig. Deze muziekscholen hebben wel een andere verschijningsvorm gekregen volgens dit rapport: naast muziekscholen en collectieven zijn er ook veel privé-aanbieders. Er zijn ook andere problemen binnen muziekonderwijs in deze provincies. Er zijn bijvoorbeeld serieuze zorgen met betrekking tot de financiële toegankelijkheid en bereikbaarheid van aanbod, alsook de erkenning en waardering van muziekdocenten en de instroom van nieuwe docenten. Er zijn ook initiatieven om bereikbaarheid van aanbod te verbeteren: zo brengt De Rijdende Popschool in Groningen muziekonderwijs naar kinderen, jongeren en volwassenen toe en zet Méér Muziek in de Klas zich in om basisschoolkinderen in Nederland structureel muziekonderwijs te laten krijgen (Schrijen et al. 2020).
Hoewel er dus steeds meer aandacht uitgaat naar de rol van muziekonderwijs in talentontwikkeling en professionalisering, betreft dit met name de makerskant en onderwijs voor muzikanten. Zoals in de introductie van deze pagina te lezen was is er echter een hoeveelheid aan andere beroepen binnen de muzieksector: ook zij moeten steeds nieuwe vaardigheden aanleren in een continue veranderende industrie. Denk bijvoorbeeld aan producenten en licht- en geluidtechnici, marketeers en programmeurs, managers en bookers: de voorbeelden zijn talrijk. Hoewel er ook voor deze groepen steeds meer opleidingen worden aangeboden bij onderwijsinstellingen, denk bijvoorbeeld aan opleidingen als leisure and event management, lijken velen hun vaardigheden aan te leren terwijl ze werken. Leerwerktrajecten, zoals stages en vrijwilligerswerk, worden dan ook veelvuldig
Werken in de muzieksector en meer aandacht voor fair pay
Werk in de muzieksector wordt over het algemeen omschreven als onzeker. Veel werkenden maken lange uren, er is weinig baanzekerheid, inkomens zijn veelal laag en muzikanten houden er vaak meerdere banen op na (Haynes et al. 2018). De algehele toename van werk op projectbasis is terug te zien in cijfers over werk in de podiumkunsten als geheel. Onderstaande visualisatie laat zien dat veel mensen in de industrie als zzp’er werken en dat dit vanaf 2010 alleen maar is toegenomen. Dit geldt met name voor mensen die werkzaam zijn in de beoefening van podiumkunst.
Aantal banen en ZZP’ers in de podiumkunst
Dit figuur geeft het aantal banen en ZZP’ers in de beoefening en productie van podiumkunst weer tussen 2010 en 2021.
Bron: CBS 2023c
De afgelopen jaren is fair pay dan ook hoog op de agenda komen te staan van de gehele culturele sector. In de muzieksector spelen met name zorgen over lage inkomens voor muzikanten. Orkesten geven bijvoorbeeld aan geen geld te hebben om musici eerlijk te betalen en ook binnen de popmuziek worden artiesten vaak slecht betaald (Jorritsma et al. 2023, Everts 2023). Vinkenburg en Clemens (2023, 2) concludeerden dat de inkomsten van popmuzikanten uit liveoptredens ‘maar één derde zijn van het sociaal minimum en maar één vierde van fair pay beloning’. Bovendien laten ze zien dat zonder extra (overheids)steun fair pay voor de meeste popmuzikanten onhaalbaar is. In 2024 initieert de ketentafel popmusici daarom een fair pay pilot voor 5 poppodia met behulp van een privaat cultuurfonds (Kunstenbond 2023). Naast fair pay wordt er geëxperimenteerd met andere manieren om de inkomenssituatie van muzikanten te verbeteren, waaronder experimenten met basisinkomens (zie thema Beroepspraktijk). Ook in Nederland wordt er onderzoek gedaan naar een experiment met het basisinkomen voor muzikanten en ondersteunde Into The Great Wide Open zeven artiesten door middel van een Basisbeurs (Wijngaarden et al. 2022). Opvallend is dat de meeste aandacht in onderzoek naar fair pay en in deze experimenten lijkt te gaan naar muzikanten of andere makers, terwijl inkomensonzekerheid voor een groter deel van de sector speelt. Een rapport over muziekmanagers in Europa liet bijvoorbeeld zien dat 40 procent van de respondenten minder dan 9999 euro per jaar verdient (Calkins et al. 2024).
Digitale transformatie van livemuziek-ervaringen
Digitalisering en technologische ontwikkelingen kregen tijdens de coronapandemie een nieuwe impuls, bijvoorbeeld in de vorm van hybride en volledig online concerten. Echter, nadat het in 2022 weer mogelijk werd live-optredens te bezoeken hielden poppodia grotendeels op met het programmeren van online activiteiten. Het aantal hybride activiteiten daalde met 80 procent in 2022 ten opzichte van 2021 en het aantal geheel online activiteiten daalde zelfs met 89 procent (Dee et al. 2022). Dit is niet verassend: het belang van fysieke aanwezigheid met anderen (zogenaamde physical copresence) bleek een van de belangrijkste elementen in livemuziekervaringen (Mulder 2023, Vandenberg 2023). Desondanks is er veel aandacht voor digitalisering, met name voor vormen waarin meer interactie mogelijk is, bijvoorbeeld door Augmented Reality, Virtual Reality en andere ontwikkelingen omtrent Artificial Intelligence. Zo ontwikkelt Thunderboom Records in 2024 een Augmented Reality toolkit voor podia en doen ze tests met hun technologieën in een serie live concerten. Bij Effenaar Lab wordt al sinds 2018 aandacht besteed aan het begrijpen en aanleren van nieuwe technologieën in de muzieksector. Binnen de klassieke muzieksector is er ook al langer aandacht voor de mogelijkheden die digitalisering biedt voor publieksparticipatie. Onderzoekers experimenteerden eerder bijvoorbeeld met een game om luisterstijlen te beïnvloeden en een jonger publiek aan te trekken (Erdbrink et al. 2021). Er doen zich ook andere vragen voor met betrekking tot digitalisering. De rol van AI is bijvoorbeeld een veelbesproken onderwerp binnen de popmuziekindustrie, waarin veel aandacht uitgaat naar ethische implicaties en fair practices omtrent AI. Op de 2024 editie van Eurosonic Noorderslag werden er sessies georganiseerd over tools met betrekking tot AI, EU-beleid en ethische en wettelijke uitdagingen in het AI ecosysteem.
Toegankelijkheid van livemuziek en ticketing
Het stijgen van ticketprijzen is een langdurige trend: onderzoek in de Verenigde Staten laat bijvoorbeeld zien dat ticketprijzen 190 procent zijn gestegen tussen 1996 en 2018, met inflatiecorrectie (Krueger 2019). De stijging van ticketprijzen is mede te verklaren door grote veranderingen in de herkomst van inkomsten: waar eerst de opname-industrie verantwoordelijk was voor een groot deel van de inkomsten is dat nu de livemuziek-industrie (Everts 2023). Meer recentelijk zagen festivalorganisaties zich genoodzaakt prijzen verder op te voeren vanwege inflatie en stijgende kosten van artiesten en materiaal (Respons 2023). In Nederland is er over de ontwikkeling met betrekking tot ticketprijzen op de lange termijn en hoe die zich verhoudt tot de stijging van andere kosten minder bekend. Onderzoek van Respons naar concerten en festivals van meer dan 3.000 bezoekers laat ook in Nederland een geleidelijke stijging van de gemiddelde ticketprijs zien tussen 2018 en 2023. Van 2022 op 2023 steeg de gemiddelde ticketprijs van festivals bijvoorbeeld met 11 procent en die van concerten met 7 procent (Respons 2024). Hoe dit voor kleinere concerten en festivals zit, is nog onduidelijk.
Binnen de prijsstijgingen doet zich ook een relatief nieuwe ontwikkeling voor: namelijk dynamic pricing door middel van platinum tickets. De prijs van toegangskaarten voor populaire concerten wordt hiermee bepaald door vraag en aanbod: als de vraag hoog is gaat de prijs van het platinum ticket dus ook omhoog (Pisart 2023). Eerder speelde woekerhandel, waarmee op de doorverkoop van tickets met ongeoorloofde winst wordt gedoeld, een grote rol binnen discussies over ticketprijzen. Vanuit de politiek werden bijvoorbeeld pogingen gedaan om woekerhandel aan banden te leggen en de consument daarmee meer zekerheid te bieden (zie bijv. motie Kwint). Uit recent onderzoek blijkt echter dat slechts 12% van de doorverkochte tickets voor sportevenementen, festivals en concerten voor een hogere prijs wordt verkocht (Koeman et al. 2023). Wettelijke maatregelen worden daarom voorlopig nog niet als noodzakelijk geacht vanuit OCW (Vrieze 2023b).
Hoewel de stijgende ticketprijzen daarmee te plaatsen zijn binnen industrie- en maatschappij-brede ontwikkelingen, hebben de hoge ticketprijzen ook een duidelijke keerzijde wanneer we kijken naar de toegankelijkheid van livemuziek. Zo laten Davies, Gouthro, Matthews en Richards (2023) door middel van data in het Verenigd Koninkrijk zien dat mensen die in armoede leven veelal worden uitgesloten van deelname aan festivals door de disproportionele kostenstijging. In de Nederlandse context is er nog weinig bekend over hoe stijgende ticketprijzen van invloed zouden kunnen zijn op de toegankelijkheid van livemuziek, en dus op wie concerten en festivals wél en niet kan bezoeken. Toch uitten ook in Nederland velen zorgen over de toegankelijkheid van livemuziek. Verschillende festivals die voorheen gratis waren zagen zich genoodzaakt ticketprijzen te introduceren en de prijzen voor grote festivals worden alsmaar hoger. Dit is vooral zorgwekkend omdat er met name een afname is van gratis muziekfestivals in de afgelopen jaren (Respons 2024). Er klinken ook tegengeluiden. Zo zet poppodium de Effenaar en ASML toegankelijkheid van het culturele aanbod in Eindhoven op de kaart: er worden gratis entreebewijzen beschikbaar gesteld bij de Effenaar en ASML blijft partner in het gratis stadsfestival Hit the City (Effenaar 2023).
Ongelijkheid en veilige werkomgevingen in de popmuziekindustrie
Meerdere onderzoeken laten zien dat er in subsectoren van de popmuziekindustrie sprake is van verticale segregatie: dit betekent dat er structurele ongelijkheden zijn in wie de bestbetaalde of meest prestigieuze posities krijgen binnen deze subsector van de muziekindustrie (Berkers et al. 2016; Calkins et al. 2024; Dee et al. 2022; Koren 2023; Swartjes et al. 2023). Cijfers van de VNPF (Dee et al. 2022) laten bijvoorbeeld zien dat posities in de directie van poppodia, programmering en de productie & techniek met name vervuld worden door mannen. Op Europees niveau liet onderzoek uit 2023 ook zien dat vrouwelijke muziekmanagers meestal in lagere inkomenscategorieën zitten dan hun mannelijke collega’s, zelfs als ze eenzelfde niveau aan ervaring hebben, dezelfde full- of part-time status, dezelfde opleidingsachtergrond en dezelfde etniciteit (Calkins et al. 2024). De witte, mannelijke organisatieculturen die heersen in de popmuziekindustrie werden ook opgemerkt in de muziekfestivalindustrie in Rotterdam (Swartjes et al. 2023) en de nachtclubsector in Amsterdam (Koren 2023). Die organisatieculturen bleken er ook aan bij te dragen dat vrouwen de sector eerder geneigd zijn te verlaten, en houden daarmee ongelijkheid in de muziekindustrie in stand (Swartjes et al. 2023). Het valt op dat in verschillende rapporten over het algemeen te weinig data zijn verzameld over etniciteit om hierover conclusies te trekken (Calkins et al. 2024, Daru et al. 2023). Hoewel er steeds meer data beschikbaar zijn over ongelijkheid in de muziekindustrie voor de Nederlandse context, richt deze zich voornamelijk op gender en de popmuziekindustrie.
Genderverdeling medewerkers poppodia
Deze figuur toont de verhouding in 2022 tussen vrouwen en mannen binnen verschillende functies bij Nederlandse poppodia die lid zijn van de VNPF.
Bron: Dee et al. 2022
Ongelijkheden dragen ook bij aan gevoelens van onveiligheid op de werk- en dansvloer. In de afgelopen jaren zijn er verschillende berichten over grensoverschrijdend gedrag binnen de muziekindustrie naar buiten gekomen, bijvoorbeeld op het Conservatorium van Amsterdam (Pointer 2023). Onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag in de Nederlandse muziekindustrie uit 2023 benadrukt eens te meer het belang van aandacht voor dit onderwerp (Daru et al. 2023). Dit onderzoek liet zien dat de helft van de 980 respondenten, die allemaal werkzaam zijn of waren in de muziekindustrie, intimiderend of emotioneel grensoverschrijdend gedrag ervaart tijdens hun werk. Andere vormen van grensoverschrijdend gedrag waren: verbaal/online seksueel (31 procent), fysiek seksueel (20 procent) en fysieke agressie (11 procent). Het blijkt ook dat vrouwen meer grensoverschrijdend gedrag ervaren dan mannen, en dat mensen met een migratieachtergrond dit meer ervaren dan mensen zonder migratieachtergrond (Ibid.). Verschillende organisaties en initiatieven zoeken daarom naar manieren om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Zo is er het meldpunt Mores voor muziekprofessionals, en is begin 2024 de campagne Ik zet de toon gestart, waarin verschillende initiatieven grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar moeten maken, het bewustzijn hierover vergroten en er gewerkt wordt aan een veiligere werkomgeving in de muziekindustrie.
Ervaringen met verschillende vormen van grensoverschrijdend gedrag
Bron: Daru et al. 2023
Duurzaamheid
Een ecologische, duurzame samenleving is een van de grootste uitdagingen van onze tijd en ook de muzieksector is hiermee bezig. Aan de ene kant heeft de muzieksector hierin een rol om eigen praktijken te verduurzamen, denk bijvoorbeeld aan de impact van touren en het reizen van publiek, het printen van partituren voor symfonieorkesten, de manier waarop muziek wordt verspreid, het gebruik van elektriciteit bij podia, de hoeveelheid afval die geproduceerd wordt op festivals en de impact van concerten in de openlucht op flora en fauna (Hoeven et al. 2023, Skovbon 2024). De afgelopen jaren zijn hiervoor verschillende initiatieven ontwikkeld, die zich vooral richten op festivals binnen de popmuziek. In Nederland speelt met name Green Events hierin een grote rol. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld de Plastic Promise, dat als doel heeft om 50 procent van alle wegwerpartikelen te vervangen door herbruikbare producten of ze te recyclen binnen drie jaar. Ook ondertekende een verscheidenheid aan grote Nederlandse muziekfestivals de Green Deal Circular Festivals, waarin ze gezamenlijk toewerken naar circulariteit in 2025. Ze komen bijvoorbeeld met circulaire oplossingen op het gebied van voedsel en drinken, water, energie, transport, mobiliteit en het gebruik van materialen en plastic. Naast het verduurzamen van eigen praktijken speelt de muziekindustrie mogelijk ook een belangrijke rol in het bewustwordingsproces, waarin verschillende individuen en organisaties het bewustzijn over duurzame praktijken versterken (Hoeven et al. 2023).
Wat willen we verder weten over het domein Muziek?
Uit de Onderzoeks- en Innovatieagenda voor de Popmuzieksector bleek al een sterke behoefte aan data over kleine podia en oefenruimten, om zo meer zicht te krijgen op hoe lokale talentontwikkeling verder gestimuleerd kan worden. Bovendien zou het in kaart brengen van kleine podia en plekken die incidenteel speelplek bieden – zoals cafés, feestlocaties, kraakpanden, en buurthuizen – waardevolle kennis opleveren over het publiek en kleinere spelers in de muziekwereld buiten de grote, gevestigde instellingen. Geleidelijk komt hier al meer data over beschikbaar, bijvoorbeeld met betrekking tot livemuziek locaties in Rotterdam en andere Europese steden in het Live Music Mapping Project.
Cijfers over de livemuzieksector zijn veelal incompleet en geven daardoor geen volledig beeld van de industrie. Er blijft dan ook behoefte bestaan aan sector-overstijgende data: niet alleen met betrekking tot verschillende muziekgenres, waarin bijvoorbeeld meer uitsplitsingen zouden kunnen worden gemaakt naar genres binnen de popmuziek, maar ook voor festivals en nachtclubs in de bredere zin. Hoewel er relatief veel data beschikbaar zijn over concerten, is het bijvoorbeeld nog onduidelijk hoe de coronajaren invloed hebben gehad op de festival- en nachtclubindustrie. Ook weten we nog weinig over diversiteit en inclusie in de popmuziekindustrie, waarin onderzoek zich met name focust op gender, maar weten we hier nog minder over binnen andere muziekgenres. Een grote vraag speelt hierin ook omtrent etniciteit: hierover is consequent weinig data beschikbaar in de gehele muziekindustrie (zie ook de discussie omtrent persoonsgegevens op de pagina Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid).
Een laatste kennisvraag gaat over het verzamelen van kennis over werkenden. Mocht het gaan om fair pay of om verschillende onderwijsmogelijkheden, in bestaande onderzoeken, projecten en rapporten worden met name muzikanten onder de loep genomen. De muziekindustrie, en alle problematiek omtrent werk die hierin speelt, bestaat echter uit veel meer spelers. Om meer inzicht te krijgen in werk in de muziekindustrie, en hierop ook gepast beleid te vormen, is het van belang om de focus te verleggen en óók de ervaringen en posities van andere groepen werkenden te verkennen.
Meer weten over het domein Muziek?
Bekijk meer data over het domein Muziek in het Dashboard van de Cultuurmonitor.
Meer literatuur over het domein Muziek is te vinden in de Kennisbank van de Boekmanstichting.
Vorige edities van de tekst op deze domeinpagina kunnen hier gevonden worden:
2021
2022
Literatuur
Berkers, P., M. Verboord en F. Weij (2016) ‘‘These critics (still) don’t write enough about women artists’: gender inequality in the newspaper coverage of arts and culture in France, Germany, the Netherlands, and the United States, 1955-2005‘. In: Gender & Society, 30(3), 515-539.
Berkers, P., Y. Wijngaarden, F. Kimenai en E. Hitters, T.E. Virani (Ed.) (2023) From Metaphor to Measurement of Popular Music Ecosystems: Putting Diversities at the Heart of Resilience, Global Creative Ecosystems: A Critical Understanding of Sustainable Creative and Cultural Production. Palgrave Macmillan: Bristol, UK.
Beroepsverenigingenmuziek (2023) ‘Internationalisering muziekonderwijs.’ Op: www.beroepsverenigingenmuziek.nl, 20 november.
Calkins, T., P. Berkers, F. Kimenai en J. Wijngaarden (2024) Music Management in Europe: 2023 Report. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, EMMA.
CBS (2021) ‘Podiumkunstactiviteiten en -bezoek, 2016-2020‘. Op: opendata.cbs.nl.
CBS (2022) ‘Activiteiten en bezoekersaantallen van podia voor professionele podiumkunsten‘. Op: opendata.cbs.nl.
CBS (2023a) ‘Professionele podiumkunsten; capaciteit, voorstellingen, bezoekers, regio‘. Op: opendata.cbs.nl.
CBS (2023b) ‘Activiteiten/bezoekersaantallen podia voor professionele podiumkunsten 2022‘, Op: opendata.cbs.nl.
CBS (2023c) ‘Arbeidsmarkt culturele en creatieve sector 2010-2023‘. Op: opendata.cbs.nl.
Daru, S., K. Kros en H. Mateman (2023) Grensoverschrijdend gedrag in de muziekindustrie in beeld. Utrecht: Movisie.
Davies, K., M.B. Gouthro, N. Matthews en V. Richards (2023) ‘Festival Participation, Inclusion and Poverty: An Exploratory Study‘. In: Tourism and Hospitality, 4, 51-74.
De Vrieze, A. (2022) ‘Energiecrisis in popzalen: ‘TivoliVredenburg verwacht kostenstijging van een miljoen’‘. Op: www.3voor12.nl, 27 september.
De Vrieze, A. (2023a) ‘Hiphopfestival Rolling Loud keert niet terug naar Nederland – 3voor12‘. Op: www.3voor12.nl, 12 december.
De Vrieze, A. (2023b) ‘Staatssecretaris Uslu: woekerhandel tickets beperkt probleem‘. Op: www.3voor12.nl, 29 november.
Dee, A. en B. Schans (2022) Poppodia- en Festivals in Cijfers 2022. Amsterdam: VNPF.
Effenaar (2023) ‘Poppodium Effenaar en technologiebedrijf ASML worden partners en zetten in op cultuur voor iedereen‘. Op: www.effenaar.nl, 15 maart.
Erdbrink, A. (et al.) (2021) ‘Listening Space: An Exploratory Case Study on a Persuasive Game Designed to Enrich the Experience of Classical Music Concerts‘. In: Journal on Computing and Cultural Heritage, 14(4), 20.
Everts, R. (2023) Making a living in live music: early career musicians in the changing music industries. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam: Doctoral dissertation.
Haynes, J. en L. Marshall (2018) ‘Reluctant Entrepeneurs: musicians and entrepeneurship in the ‘new’ music industry‘. In: The British Journal of Sociology, 69(2), 459-482.
Hesmondhalgh, D. (2020) ‘Is music streaming bad for musicians? Problems of evidence and argument’. In: New media & society, jrg. 23, nr. 12, 3593-3615.
Jorritsma, E. en H. van Santen (2023) ‘Musici eerlijk betalen: orkesten hebben er geen geld voor‘. Op: www.nrc.nl, 27 juni.
Kamer, G. (2023) ‘Jazzmusici kondigen protestmars bij Tweede Kamer aan tegen muziekbeleid NPO‘. Op: www.3voor12.nl, 25 juni.
Koeman, N., W. Elsenburg en M. Hartgerink (2023) Koop en doorverkoop: onderzoek naar toegangskaarten voor sport- en culturele evenementen. Amsterdam: SEO.
Koren, T. (2023) ‘Beyond door policies: Cultural production as a form of spatial regulation in Amsterdam nightclubs‘ In: European Journal of Cultural Studies, 1-16.
Krueger, A.B. (2019) Rockonomics: A backstage tour of what the music industry can teach us about economics and life. Broadway Business.
Kruis, I. en E. Bisschop Boele (2023) Veranderende vormen. Inventarisatie Instrumentaal/vocaal Muziekonderwijs Noord- en Oost-Nederland. Groningen: Hanzehogeschool Groningen.
Kunstenbond (2023) ‘Ketentafels: een belangrijk instrument in de strijd voor Fair Pay‘. Op: www.kunstenbond.nl, 1 november.
Mulder, M. (2023) I was there! Pop venues and festivals and their value in the ecosystem of live music. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, Doctoral dissertation.
Mulder, M., E. Hitters en P. Rutten (2020) ‘The impact of festivalization on the Dutch live music action field: a thematic analysis‘. In: Creative Industries Journal, 14(3), 245-268.
NVPI (2023) ‘Marktcijfers audio 2022: opnieuw groei voor Nederlandse muziekindustrie in 2022‘. Op: www.nvpi.nl, 20 februari.
Pisart, T. (2023) ‘Europarlementariër Lara Wolters wil platinum tickets in concertwereld aanpakken‘. Op: www.3voor12.vpro.nl, 12 juli.
Pointer (2023) ‘Seksueel grensoverschrijdend gedrag op het Conservatorium van Amsterdam: 3 docenten weg‘. Op: www.pointer.kro-ncrv.nl, 29 september.
Raad voor Cultuur (2024) Toegang tot cultuur: op weg naar een nieuw bestel in 2029. Raad voor Cultuur: Den Haag.
Respons (2023) ‘Evenementendata en analyse Archieven‘. Op: www.respons.nl, 27 december.
Respons (2024) ‘Festivals Archieven‘. Op: www.respons.nl, 20 januari.
Schrijen, B., R. Slob en M. van Haeren (2020) Evaluatieonderzoek Méér Muziek in de Klas. Amsterdam: Boekmanstichting.
Siebe Weide Advies (2023) Podia 2022: jaarcijfers schouwburgen en concertgebouwen in Nederland. VSCD: Amsterdam.
Skovbon, S. (2024) The Environmental Sustainability of Symphony Orchestras: Challenges and Potential Solutions, in Classical Music Futures Practices of Innovation. Cambridge: Open Book Publishers, 205-228.
Swartjes, B. P. Berkers (2023) ‘Getting in’ or ‘moving on’? On internship experiences and representation in the popular music festival sector‘. In: Journal of Work and Education, 36(7-8), 623-635.
Trienekens, S. en J. Escobar Campos (2022) Concertgebouworkest YOUNG 2019-2022 ‘Life in and after Young’. Urban Paradoxes: Amsterdam.
UNESCO (2024) On(ver)vangbaar: de innovatieve kracht van The culture. Paris: UNESCO.
Van der Hoeven, A. en E. Hitters (2023) ‘Live Music and the New Urban Agenda: Social, economic, environmental and spatial sustainability in live music ecologies‘. In: City, Culture and Society, 32.
Van Santen, H. (2023) ‘En weer is een muziekschool failliet gegaan. Wie kan er nog naar muziekles?‘. Op: www.nrc.nl, 5 april.
Van Spronsen & partners (2017) De Discotheek & Club in beeld.
Vandenberg, F. (2023) ‘All Together Now’: live(streamed) music as collective practices‘. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam: Doctoral Dissertation.
Vereniging Hogescholen (2024) ‘Dashboard instroom, inschrijvingen en diploma’s’. Op: www.vereniginghogescholen.nl.
Vinkenburg & Clemens (2023) De kloof tussen inzet en inkomsten van popmuzikanten. Utrecht: Berenschot.
VNPF (2023) Poppodium Analyse Systeem. Op: www.vnpf.nl.
Wijngaarden, Y. (et al.) (2022) ‘Basic income, post-precarious outcome? How creative professionals perceive participating in an experiment with basic income [Symposium presentation]’. Bij: Culture + Work Symposium, Amsterdam, 28 oktober.
Wikström, P. (2014) ‘The music industry in an age of digital distribution‘. In: Change: 19 key essays on how the Internet is changing our lives. Madrid: Turner / BBVA Group, pp. 1-24.
Zwaan, K., H. van Kuijeren, G. Stompff en R. Delfgaauw (2023) Onderzoeks- & Innovatieagenda voor de Popmuzieksector. Amsterdam, Diemen, Haarlem: Hogeschool Inholland & de Popcoalitie.
Verantwoording tekst en beeld
Redactie: Een eerdere versie van deze pagina is geschreven door Janna Michael en Shomara Roosblad.
Gesprekspartners: In 2021 hebben we verschillende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina.
Beeld: Studio Paisley Kaas / Fotografie: Lisa Maatjens.