Inleiding en kerncijfers
Theater is een veelzijdig domein binnen de podiumkunsten. Voor dit domein wordt in de cultuursector ook wel gesproken van de ‘scenische podiumkunsten’, waaronder bijvoorbeeld naast theater ook dans, opera, muziektheater of cabaret en kleinkunst vallen. Uit gesprekken met het veld en onderzoek voor deze analyse blijkt dan ook dat er over het afbakenen van
Veel beschikbare data over podiumkunsten kunnen (nog) niet uitgesplitst worden naar disciplines zoals muziek of theater. Waar mogelijk doen we dat op de domeinpagina’s voor Muziek en Theater wel, zodat er meer diepgang gegeven kan worden aan de afzonderlinke ontwikkelingen in deze domeinen. In het Dashboard laten we echter wel verschillende indicatoren zien voor het overstijgende domein ‘Podiumkunsten’.
Professionele scenische podiumkunsten
Deze visualisatie bevat data over (1) het aantal bezoeken aan professionele scenische podiumkunsten naar discipline, (2) het aantal voorstellingen in professionele scenische podiumkunsten naar discipline en (3) vrijwilligers in de scenische podiumkunsten (inclusief stagiairs). Voor (1) en (2) geldt dat deze data exclusief muziek zijn, dat als apart domein behandeld wordt in de Cultuurmonitor.
Bron grafieken: CBS
Bron tabel: VSCD / Siebe Weide Advies 2023
Trends en ontwikkelingen
Na de corona- en energiecrisis
In maart 2022 werden de laatste beperkende coronamaatregelen voor theaters
Cijfers van het CBS laten een soortgelijke trend zien voor het aantal bezoeken. In 2022 zijn er 1,2 miljoen bezoeken aan theatervoorstellingen, waar dit er in 2019 1,7 miljoen waren. Eenzelfde beweging zien we bij de andere scenische
Omdat de kosten voor theaters in 2022 flink zijn gestegen, zijn de inkomsten nog altijd lager dan voor de coronapandemie. Cijfers van de VSCD laten zien dat de opbrengsten uit kaartverkoop op 78 procent zitten van het precorona-niveau, terwijl de inkoopkosten op 89 procent zitten. Daarnaast hebben podia te maken met stijgende huren en
Bovenstaande cijfers, het rapport van de VSCD en het huidige politieke klimaat laten zien dat de toekomst voor theaters onzeker blijft, ondanks het feit dat de bezoekers
Digitale transformatie
Digitale transformatie
De vraag is dus of, na de coronacrisis, het aanbieden van online (zonder publiek in de zaal) en hybride (met publiek in de zaal) theatervoorstellingen zal beklijven. Blijft er genoeg publiek over met een interesse voor online theatervoorstellingen? Cijfers uit Podia 2022 van de VSCD over het online en hybride aanbod en bezoek in 2021 en 2022 laten zien dat het online aanbod afneemt, maar (nog) niet helemaal verdwijnt. In 2021 werden 831 online uitvoeringen gemaakt, in 2022 waren dit er nog 167. Het aantal bezoekers daalde mee, en waar in 2021 3 procent van de online bezoeken betaald was, is in 2022 nog maar 1 procent betaald. Voor hybride uitvoeringen werd in 2021 veel vaker betaald dan voor online uitvoeringen, 67 procent was betaald en er werden 160 hybride uitvoeringen gerealiseerd. Hybride uitvoeringen worden in 2022 vaker gemaakt en bezocht dan in 2021 (VSCD 2023). Het totale online aanbod valt dus wel terug, maar de omvang ervan is nog altijd indrukwekkend (VSCD 2023).
Interdisciplinaire samenwerking en fondsen
Op inhoudelijk en organisatorisch gebied wordt steeds meer samengewerkt binnen de sector – dit kwam ter sprake in eerdere analyses van deze pagina en in gesprekken met de theatersector die daarvoor zijn gevoerd. Er worden veel coproducties gerealiseerd, subdisciplines lopen in elkaar over, of er ontstaan nieuwe
Het advies Toegang tot Cultuur (Raad voor Cultuur 2024) reageert op die beweging met het advies om vanaf 2029 de rijkscultuurfondsen te ontschotten. ‘Meerdere disciplines en genres moeten aankloppen bij een fonds dat zich eigenlijk op iets anders focust’, zo schrijft de raad. ‘Makers hebben de raad verteld dat er nu te veel tussen wal en schip valt. De disciplinaire indeling van subsidieregelingen en de fijnmazig verkavelde fondsenstructuur maken dat grensgeschillen – wie kan waar terecht? – en lancunes in het stelsel georganiseerd zijn. Het bemoeilijkt bovendien de toegankelijkheid voor inter- en multidisciplinaire vormen en makers, voor cross-overs die tussen deelsectoren of disciplines vallen. Zij zijn nu voor financiering afhankelijk van de bereidheid van bestaande fondsen om hen te financieren binnen een (mono)disciplinaire regeling, of van meerdere fondsen om gezamenlijk een regeling voor hen te ontwerpen’ (Raad voor Cultuur 2024, 36). Het Fonds Podiumkunsten liet een aantal jaren geleden in hun beleidsplan voor 2021-2024 al zien dat het bezig is met ontschotting (Fonds Podiumkunsten 2020). De Raad voor Cultuur adviseert nu om de zes rijkscultuurfondsen, die elk focussen op één discipline, samen te brengen in één landelijk rijksfonds, met daarin afdelingen naar provincies en Caribisch Nederland. Of dit advies overgenomen gaat worden, is nog afwachten.
Vanuit de sector klinken al een aantal kritische geluiden op het advies van de raad. Zo schreef Melle Daamen in NRC dat er wel genoeg cultuuraanbod is in de regio’s buiten de Randstad, maar dat het vooral aan publiek ontbreekt in de regio vanwege vergrijzing (Daamen 2024). Daarop reageerden Gretha Pama en Hester van Santen in dezelfde krant met een artikel waarvoor ze in gesprek gingen met de sector. Hierin benoemen de geïnterviewden dat de subsidie aan makers scheef is verdeeld over het land en dat makers uit de regio vaak naar de Randstad trekken omdat daar meer voorzieningen zijn. Nederlanders zouden volgens hen verder niet overal evenveel cultuur consumeren, maar ook niet vergrijsd zijn en rond grote provinciehoofdsteden ook goed geconcentreerd zijn. Het probleem dat de raad wil oplossen gaat, volgens het artikel, vooral over het toegankelijk houden van cultuur op plekken waar weinig makers zijn, die juist lokale verhalen uit de regio vertellen (Pama et al. 2024b).
In het verlengde van het raadsadvies voor het nieuwe cultuurbestel heeft de brede podiumkunstensector in maart 2024 de handen ineengeslagen en een intentieverklaring
Diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid vormden een rode draad door de beleidsperiode 2021-2024, waar het onderschrijven van de Code Diversiteit en Inclusie (CDI) een vereiste is voor subsidieverstrekking (Engelshoven 2019). In januari 2024 nam een meerderheid van de Tweede Kamer echter een motie aan waarin staat dat diversiteit en inclusie geen dwingende voorwaarden meer mogen zijn voor cultuursubsidie – daarnaast moet volgens de motie onderzocht worden hoe subsidies beter verspreid kunnen worden over het land (Beeckmans 2024). Nog immer aanwezige problemen als institutioneel racisme en een gebrek aan representatie in machtsposities werd echter
Verschillende ondersteunende initiatieven werden reeds in 2019 in het leven geroepen, zoals de stimuleringsprijs voor diversiteit en inclusie The Next, en het inmiddels afgeronde stimuleringsprogramma Theater Inclusief (Beeckmans 2019; Theater Inclusief 2019). In 2020 kwam daar de stichting The Need For Legacy bij, een platform en community voor een meer diverse en inclusieve theaterwereld (Beeckmans 2020). Het Theaterjaarboek 2022-2023 stond onder co-redactie van The Need For Legacy. Daarin schrijven zij over het huidige discours: ‘[We zien] dat het debat rondom diversiteit en inclusie in de kunsten merkbaar veranderd is. In de nasleep van Black Lives Matter kregen te weinig gehoorde stemmen gezag, en is er toegang tot meer soorten geluiden gekomen. Het veld en de verhoudingen zijn in beweging.’ (Berg et al. 2023). De terugblik op het theaterseizoen 2022/2023 van NRC bevestigt die beweging in het veld. De twee trends van het jaar zijn volgens de krant de groeiende aanwezigheid van ‘de vrouwelijke stem’ (zowel in leidinggevende functies als in de verhalen op het toneel) en ‘meerstemmigheid’ in de verhalen die verteld worden, waarmee de krant bedoelt dat culturele diversiteit steeds meer gestalte krijgt in het theater (Rijghard 2023). Ook maakte in 2023 de VSCD prijzen voor acteurs ‘genderinclusief’, voortaan worden er
Verder leven er verschillende (kritische) vragen in het veld: hoe kunnen diversiteit en inclusie het beste
Machtsmisbruik en een veilige werkvloer
In de culturele sector zijn de afgelopen jaren verschillende berichten over grensoverschrijdend gedrag naar buiten gekomen, met name in kunstvakopleidingen en de podiumkunsten
Dat deze problematiek speelt op theateropleidingen werd jaren terug al duidelijk nadat het aantal meldingen toenam naar aanleiding van #MeToo (Heerikhuizen 2021). Deze problematiek pakken theateropleidingen onder andere aan door middel van medezeggenschapsraden en evaluatiemomenten waaraan studenten deelnemen (ook wel ‘kwaliteitszorg’ genoemd) en een gedragscode die alle docenten moeten naleven (Ibid.). De Inspectie van het Onderwijs bracht in 2023 een onderzoek uit naar sociale veilligheid in het hoger kunst- en mode-onderwijs. Daaruit blijkt dat de betrokken besturen van hogescholen wel besef van urgentie hebben en verantwoordelijkheid nemen voor de sociale veiligheid van studenten door verschillende maatregelen te nemen, maar dat ze in het algemeen niet ver zijn met planontwikkeling, monitoring, evaluatie en bijstelling van de doelen en maatregelen voor sociale veiligheid. Hogescholen kunnen daarin dus nog veel verbeteren (Inspectie van het Onderwijs 2023).
Mores.online, het onafhankelijke meldpunt voor ongewenste omgangsvormen in de culturele en creatieve sector, is in 2018 opgericht om het groeiende aantal meldingen te behandelen. Begin 2023 stapte echter het volledige bestuur op om vermoedens van belangenverstrengeling. Daarop is in september 2023 een nieuw bestuur ingesteld met leden die geen directe banden met de cultuursector hebben. Zij gaan de komende jaren verder vormgeven aan Mores.online (RCGOG 2023, Mores.online 2023).
De NAPK publiceerde daarnaast in het najaar van 2021 het beleidskader ‘Veilig de vloer op’ ter preventie van ongewenst gedrag in de podiumkunstensector; dit deed NAPK samen met leden uit de branchevereniging en een klankbordgroep van culturele partners, waaronder het kunstvakonderwijs, Platform ACCT, de Kunstenbond en Platform Aanvang! (NAPK 2021a). Het beleidskader biedt handvatten aan instellingen en podiumkunstproducenten om ongewenste omgangsvormen te voorkomen en hier zelf beleid op te maken (NAPK 2021b). In vervolg daarop werd de Stichting Sociale Veiligheid Podiumkunsten opgericht door de NAPK in het voorjaar van 2022. Deze stichting ondersteunt leden van de NAPK bij het ontwikkelen en implementeren van beleid op het gebied van sociale veiligheid (NAPK 2022).
Fair practice
In 2017 werd de
In 2022 zijn in heel Nederland zo’n 1,3 miljoen zzp’ers werkzaam, in de deelsector ‘Kunsten en cultureel erfgoed’ zijn dat er zo’n 70 duizend, en onder beoefenaars van podiumkunsten zijn er 22 duizend
Ook al vóór de coronacrisis werd er door de sector weinig zorg gevoeld voor zelfstandige theatermakers. Zo zet Creatieve Coalitie zich sinds 2019 in voor het fatsoenlijk delen in opbrengsten voor makers, zie hier hun oproep aan de
Wat willen we verder weten over het domein Theater?
Publieksonderzoek en data over deelname
Er leven nog veel vragen over publiek in de theatersector, zeker met het oog op het bereiken van een divers en inclusief publiek uit de eigen regio in het kader van de CDI. Daarom is het noodzakelijk om meer publieksonderzoek en -cijfers van verschillende podia, makers en gezelschappen bij elkaar te brengen. Data moeten bovendien op elkaar aansluiten en vergelijkbaar zijn. De sector heeft daartoe het Digitaal Informatieplatform Podiumkunsten (DIP) opgericht. Samen met Cineville, CJP, Kunsten ’92, Platform ACCT en Rotterdam Festivals vormt DIP de Taskforce Samenwerkingsverband Publieksdata. Onder leiding van DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie wordt er t/m eind 2024 onderzocht hoe de kennis en kunde over publieksdata in de cultuursector vergroot kan worden.
Wat de theatersector daarnaast graag wil weten, is hoe er door de samenleving wordt deelgenomen aan cultuur. Op de pagina ‘Cultuur en participatie’ gaan we verder in op het bereik van en deelname aan cultuur, waaronder podiumkunsten.
Nieuw bestel in 2029
Naar aanleiding van het advies Toegang tot Cultuur (Raad voor Cultuur 2024) zijn organisaties, binnen én buiten de podiumkunstensector, aan het onderzoeken wat die verandering zou betekenen. Is het centraliseren van de cultuursubsidies in één rijksfonds en het vaststellen van een ‘Kaderwet cultuur’ waarin Rijk, provincies en gemeenten de voor cultuur zorgen, de juiste oplossing voor de meeste organisaties? Er is daarom vraag naar regionale data, bijvoorbeeld op het gebied van participatie. In de Cultuurmonitor worden steeds meer regionale data opgenomen, maar nog niet in elke provincie wordt cultuur (en dus theater) gemonitord.
Meer weten over het domein Theater?
Bekijk meer data over het domein Theater in het Dashboard van de Cultuurmonitor.
Meer literatuur over het domein Theater is te vinden in de Kennisbank van de Boekmanstichting.
Vorige edities van de tekst op deze domeinpagina kunnen hier gevonden worden:
2021
2022
Literatuur
Beeckmans, J. (2019) ‘Nieuwe stimuleringsprijs voor diversiteit en inclusiviteit’. Op: www.theaterkrant.nl, 4 september.
Beeckmans, J. (2020) ‘Stichting The Need For Legacy opgericht’. Op: www.theaterkrant.nl, 8 juli.
Beeckmans, J. (2022) ‘Streamingplatform theaterthuis stopt’. Op: www.theaterkrant.nl, 14 januari.
Beeckmans, J. (2023) ‘De VSCD maakt acteursprijzen genderinclusief met drie Theo D’ors’. Op: www.theaterkant.nl, 21 september.
Beeckmans, J. (2024) ‘Tweede Kamer stemt voor afschaffing diversiteitsvoorwaarde bij cultuursubsidies’. Op: www.theaterkrant.nl, 24 januari.
Borg, L. ter (2023) ‘Langdurig grensoverschrijdend gedrag en gesjoemel bij geprezen theaterhuis Likeminds’. Op: www.nrc.nl, 6 september.
Bos, J. (2023) ‘Theaterzalen goed gevuld, maar vooral met nieuwe jonge bezoekers‘. Op: www.at5.nl, 12 januari.
Brom R. (et al.) (2019) De staat van cultuur 4. Amsterdam: Boekmanstichting, 36-41.
CBS (2022) ‘CBS introduceert nieuwe indeling bevolking naar herkomst’. Op: www.cbs.nl, 16 februari.
Daamen, M. (2024) ‘Theaters zijn er genoeg in de regio; nu nog betalend publiek‘. Op: www.nrc.nl, 18 februari.
Engelshoven, I.K. van (2019) Uitgangspunten cultuurbeleid 2021-2024. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Engelshoven, I.K. van (2021) Adviesaanvraag over grensoverschrijdend gedrag in de culturele en creatieve sector. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Fair Practice Code (2021a) ‘Over de Fair Practice Code’. Op: www.fairpracticecode.nl, z.d.
Fair Practice Code (2021b) ‘Waarom de Fair Practice Code’. Op: www.fairpracticecode.nl, z.d.
Fair Practice Code (2021c) ‘Fair Practice Code’. Op: www.quickscan.fairpracticecode.nl, z.d.
Fonds Podiumkunsten (2020) Beleidsplan 2021-2024: bewegende contouren. Den Haag: Fonds Podiumkunsten.
Gelder, L. van (2023) ‘Internationaal Theater Amsterdam breidt onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag uit’. Op: www.parool.nl, 19 december.
Goudriaan, R. (et al.) (2021) Ongelijk getroffen, ongelijk gesteund: effecten van de coronacrisis in de culturele sector. Amsterdam/Utrecht/Den Haag: Boekmanstichting/SiRM/Significant APE.
Groen, L. de (2020) ‘Rosa Asbreuk: “Er moet iets radicaals gebeuren”’. In: Theaterjaarboek 2019/2020, jrg. 141, nr. 5-6, 44-49.
Haeren, M. van (2019) ‘Geld voor interdisciplinair programmeren: interview met Pien Houthoff, directeur van LUX Nijmegen’. In: Boekman, jrg. 31, nr. 121, 33-35.
Haeren, M. van en S. Roosblad (2022) Onderzoek Theater Inclusief: eindanalyse. Amsterdam: Boekmanstichting.
Halouchi, S. (2023) ‘Het theater zit steeds vaker vol met nieuw publiek‘. Op: www.nos.nl, 8 januari.
Heerikhuizen, B. van en J. Veenstra (2021) ‘Kaders en codes: theaterschooldirecteuren over grensoverschrijding en grensvervaging’. Op: www.theaterkrant.nl, 28 juni.
Inspectie van het Onderwijs (2023) Sturen op blijvende sociale veiligheid in het hoger kunst- en mode-onderwijs. Den Haag: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Janssens, S. (2021a) ‘Op zoek naar een nieuwe tussenvorm’. In: Theaterkrant Magazine, jrg. 141, nr. 4, 26-29.
Janssens, S. (2021b) ‘Nieuw ontwikkelplatform voor immersief theater’. Op: www.theaterkrant.nl, 30 april.
Knol, J. (2021) ‘Digitaal is “here to stay”’’. Op: www.boekman.nl, 6 december.
Leden, J. van der (2021) Boekman Extra #27: Grensoverschrijdend gedrag in de culturele sector. Amsterdam: Boekmanstichting.
Lubberding, W. (2021) ‘Schouwburgprogrammering 21-22: de effecten van de pandemie zinderen nog zeker twee jaar door’. Op: www.theaterkrant.nl, 28 juni.
Mores.online (2023) ‘Nieuw bestuur voor Mores.online’. Op: https://mores.online, z.d.
NAPK (2022) ‘Oprichting stichting sociale veiligheid podiumkunsten‘. Op: www.napk.nl, 14 februari.
NAPK (2021a) ‘Kick-off traject preventie ongewenste omgangsvormen podiumkunsten’. Op: www.napk.nl, 10 februari.
NAPK (2021b) Veilig de vloer op. Amsterdam: Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten.
NAPK (2024) ‘Podiumkunstensector doet beroep op overheid’. Op: napk.nl, 14 maart.
Pama, G. en H. van Santen (2024a) ‘Niet meer naar Drachten: de top in theater en dans slaat kleine steden vaker over’. Op: www.nrc.nl, 31 maart.
Pama, G. en H. van Santen (2024b) ‘Theaters genoeg, maar buiten de Randstad gaat er veel minder geld naar cultuur’. Op: www.nrc.nl, 28 februari.
Raad voor Cultuur (2020) Culturele basisinfrastructuur 2021-2024. Den Haag: Raad voor Cultuur.
Raad voor Cultuur (2022) Over de grens: op weg naar een gedeelde cultuur. Den Haag: Raad voor Cultuur.
RCGOG (2023) ‘Regeringscommissaris: verdere professionalisering meldpunt Mores is nodig’. Op: www.rcgog.nl, 14 april.
Rijghard, R. (2023) ‘Terugblik op het theaterseizoen: het jaar van Eline Arbo meerstemmige makers en veel kippenvel‘. Op: www.nrc.nl, 28 juni.
Ruyters, D. (2020) ‘Open Brieven: de Nederlandse kunstwereld is te wit – doe er iets aan’. Op: www.metropolism.nl, 26 juni.
Sherrer, K. (2018) ‘What is tokenism, and why does it matter in the workplace?’. Op: business.vanderbilt.edu, 26 februari.
Siebe Weide Advies (2023) Podia 2022: jaarcijfers schouwburgen en concertgebouwen in Nederland. Amsterdam: Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties.
Theater Inclusief (2019) ‘Theater Inclusief: publiek, personeel, programma en partners’. Op: www.theaterinclusief.nl, z.d.
VSB Fonds (2021) ‘Kunst en Cultuur’. Op: www.vsbfonds.nl, z.d.
VSCD (2021) ‘Theatersector vrijwel gesloten, schade loopt op‘. Op: www.vscd.nl, 26 november.
VSCD (2023) ‘Het publiek keert terug, maar podia kampen met financiële uitdagingen’. Op: www.vscd.nl, 7 september.
VSCD (2024) ‘Samenwerkende podiumkunstensector roept de overheid op tot wettelijke verankering cultuur’. Op: vscd.nl, 13 maart.
Wiley, H. en S. Rangoni (2018) Digital theatre: a casebook. Berlijn: European Theatre Convention.
Verantwoording tekst en beeld
Redactie: Een eerdere versie van deze pagina is geschreven door Maxime van Haeren.
Gesprekspartners: In 2021 hebben we verschillende personen gesproken ten behoeve van informatieverzameling voor de ontwikkeling van deze domeinpagina.
Beeld: Voorstelling De Toverberg door ITA / Fotografie: Dim Balsem (met dank aan ITA).